Jaak Väärsi Hobileht

Tuntud tootjad Motorguide ja Minn Kota müüvad juba mõnda aastat suhteliselt sarnaseid tooteid Pinpoint GPS  ning Pinpoint Gateway  ja i-Pilot ning i-Pilot link tähiste all (esimeste nimetuste all on neil  puldist juhtimisega variandid ning Gateway ja i-Pilot link vastavalt sonar/plotteriga ühildatult ekraanilt juhtimise lisavõimalusega). Nende toodete peamised kasutajad on senini olnud USA ja Kanada kalamehed. Seega kogemusi nende kohta leiabki peamiselt sealsetest foorumitest.  Kuna mul on ka Humminbird 10 tolline Helix 10 SI, oleks saanud kasutada ka Minn Kotat. Lisaks foorumites jutuks olnud täpsusele oli muidugi antud juhul suur eelis ka Lowrance HDS puutetundlikel  komboseadmetel, mis kergendavad olulisel määral osade funktsioonide  kasutamist. Minn Kota uusim/kalleim Ulterra mootor on küll ise üles tõusev ja alla lastav kuid lisaks hinnale on veel temaga teema, et need on suurematele paatidele, 24 ja 36 V akupingele suurema võimsuse saamiseks. Kuna väiksesse paati 3-4 akut (mootor ei tohi häirete tekkimise tõttu lisaks olla sama aku peal sonariga!) ei mahu  ei saa ma Ulterrat kasutada. Kota eelistena märgitakse sügavusjoont mööda sõitmist i-Pilot link funktsiooni abil, mis toetab kahjuks  ainult USA-s saada olevat Lakemaster kaarti ja teiseks ka meil võimalikku Sonarchart kaarti. Ise teha sügavuskaarte nõuab aga palju aega ja erinevates kohtades käies ei jõua neid igale poole teha, seega ikka eriti kasutada ei saa. Lisaks on Motorguidel Eestis korralik tugi olemas.  Ja hinnad ka kaunis erinevad.

Youtubes on loendamatu arv videosid kummagi toote funktsioonidest ja muust seonduvast. Kuid pole leidnud senini materjali, mis reaalselt näitab välja süsteemi toimimise täpsuse. On küll mõni video , kus paat pannakse GPS ankrusse poi kõrvale. Kuskil järvel, vooluta oludes.  Seda lihtsaimat funktsiooni, ankrusse panekut paljud omanikud ainult kasutavadki. Ja ülimugavat Jog süsteemi, mis võimaldab ankrupunkti neljas suunas nihutada, üks klahvi vajutus on 1,5 m nihutamist. Paneme siis siia ka sama, kuid Emajõel kiires voolus ja veekeeristega kohas:

Kuid täiesti puudub materjal mingil rajal automaatselt sõitmise täpsusest. Või siis sonaril märgitud objektile suundumise täpsusest. Sellest ju sõltub enamus kasutusvõimalusi. Kui sõidetav rada kõigub liiga palju ei saa ju teda mingite kalda/rohu/veeehitiste lähedalegi sõitma panna. Eriti trollimiseks, vähem spinningu loopimiseks (landi heitmisega saab ju valet asukohta külgsuunas  kompenseerida, andes ette raja kaugemale soovitud kohast, et millegile vastu ei sõidaks ). Ankrufunktsiooni täpsus kas võimaldab sikupüüki või ei võimalda, kui triivid kala pealt eemale. Või siis muudab võimatuks piki roo äärt korralikku paralleelset viset teha.

Näide sõidu täpsusest Mõra ojal:

Siin oli näide tuuletu ilmaga, ka voolu polnud. Aga sõidab täpselt ka kiires Emajõe voolus ja priske tuulega:

Väga lihtne on kasutada ka puldist salvestatud varasemale ankrukohale sõitmist, teeb seda väga täpselt:

12 V mootorite võimsusest tavaliselt ei piisa voblerite vedamiseks vajaliku kiiruse saavutamiseks.  Väike lihtne nipp olukorrast välja saamiseks ja ka ka aku säästmiseks on kasutada tavamootorit paadi tõukamiseks, jättes navigeerimise salvestatud rada sõitvale Xi5-le. Saate samal ajal ennast roolimisest vabaks ja teete näiteks uut rakendust, vahetate teisel ridval lante või teete  muud tarvilikku. Mõnikord on väga segav, kui olete paadis kahekesi, temal lant mängib taga, aga teil on vaja näiteks rohust lanti puhastada. Roolimine läheb kohe käest…. Ja kala samal ajal näkkab… Tuul puhub paati ära jne.

Veel üks hea asi on “Heading lock”-vajutad puldil sellele nupule ja sõidab selle asimuudi peal edasi kuni uue käsuni. Suunda saab vasakule/paremale korrigeerida.

Motorguide Xi 5 mootoril on sees 2 GPS moodulit tagamaks suuremat asukoha täpsust (üks jalas, teine peas). Tootja info põhjal peaks ankru funktsiooni täpsus olema 1,5 m ( 5 jalga). Täpsem olles peab mootor korrigeerima pidevalt asukohta  tagasi ankrupunkti 1,5 m kauguselt alates, seega saame ringi diameetriga 3 m, mille sisse peaks mootor oma GPS moodulitega jääma. Paat ise sõltuvalt tuulest ja voolust,  kui esineb, muudab vastavalt asimuuti,  jäädes siis vööri  Xi5-ga 3 meetrise ringi sisse. Tegelikult on Xi5 aga märksa täpsem.

Teises osas tuleb juttu kogenumatele plotteriga Xi5 kasutamisest ning ka täpsust mõjutavatest asjaoludest, mille teadmine tuleb kasuks. Ja üldse meie laiatarbe plotterite täpsusest.