Jaak Väärsi Hobileht

 

Xi5 mootor ühildub uuemate Lowrance HDS comboseadmetega läbi NMEA 2000 digivõrgu. Selleks on vaja Gateway kit-i (komplekti), kui paadis puudub digivõrk, siis lisaks ka NMEA 2k starter kit-i. Sellise lahenduse korral saame Xi5-t juhtida plotteri ekraanilt, kasutamata pulti. Võime muidugi samal ajal ka puldist käske anda. Eelisteks ekraanilt juhtimise korral on muidugi see, et saame panna mootorit sõitma ekraanil kursori asukohta, seda ka sonaril leitud ja märgistatud objektile ning varem plotteris salvestatud punktidele. Ja panna mootorit sõitma ise kaardil loodud teekondadele või kunagi varem salvestatud teekonna osadele. Lisaks saame ette anda erinevaid pöörde kujusid ja raadiuseid. Varem puldiga saime salvestada kuni 8 rada ja ankrupunkti. Nüüd saame neid salvestada suurel hulgal, anda neile ka nimed (mis võimaldab neid hiljem leida paljude hulgast) , näha neid kaardil-see kõik teeb selle mugavalt kasutatavaks. Ja see info on võimalik säilitada tulevikuks. Puldiga salvestades mootorisse  peate alates  üheksandast hakkama lihtsalt eelmisi üle kirjutama.

Eriti hea on muidugi võimalus juhtida paat täpselt kursori kohta. On üliraske sõita ise roolimisega veidi varem sonarile või kaardile märgitud punktile, just täpselt peale. Ma ei mõtle siin mingile varele või muule suuremale piirkonnale  sõitmist vms, mis pole probleem.

Märgite SI peal eemal ära suure kala, aga sellele punktile minekuks ise paati roolides läheb tohutu aeg ja keerutamine, lõpus kui ligidal hoo maha võtate, läheb GPS -i suuna näit ka käest. Ja ei saa avaral veekogul, kus ei ole kaldamärke, üldse aru, kuidas peale saada punktile. Kuigi objektini on mõnikümmend meetrit. Proovige järgi, kui ei usu! Selleks, et edasisest õieti aru saada, on siin vahepalana lõik meie plotterite GPS-i täpsusest ja sellest, mis juhtub GPS-ga, kui kiirus puudub või on väga väike.

Kui oma süsteemi GPS-i vigurid on teada, on edasi juba lihtsam asju täpselt mõtestada. Enda paadil on reeglina sisse lülitatud ka  Point 1 antenn, millel lisaks GPS-le on sisse ehitatud  magnetkompass, näitab alati kaardil paadi õiget suunda, nii seistes kohal kui ka aeglaselt pöörates. Tehes aeglast pööret näiteks 180 kraadi tagasi, tuleb plotteri ekraanil kaardil pööre GPS-i abil pärale mitmekümne sekundi hilinemisega, Point 1 antenni abil aga peaaegu koheselt . Tulles Xi 5 juurde tagasi, mis asub oma GPS moodulitega vööris, siis plotteri ekraanil teekonda ehk rada märgistades teeb seda minul Point 1 antenn , mis asub  paadis Xi5-st 4 meetrit tagapool ahtris (seal oli ainuke koht, kuhu sain selle monteerida, lisaks ei tohi juures olla magnetvälju). Siit tekib ca 4 meetrit vahe, tegeliku Xi 5 sõidetava raja ja plotteri ekraanile joonistuva raja vahel, eriti kui paadi ahter on voolu või triivi tõttu kõrvale kaldunud (te ei sõida piki sirget triivita). Kui töös on komboseadme sisse ehitatud GPS antenn  (paadis pole lisaantenni või see on välja lülitatud) , siis on erinevus Xi 5 mootori ja komboseadme vahemaa võrra, minu paadil siis täpselt 2 m.

3D kirjelduses juba  oli  video, kuidas sonaril nähtud ja märgistatud kalaparvele panna mootor minema. Ise võid samal ajal oma ridvad ja muud asjad valmis panna.

Sonaril märgitud punktile sõitmine veel:

 

Üks mitmes mõttes õpetlik video:

https://www.youtube.com/watch?v=AUNglk5Xi5E&feature=youtu.be&t=9m20s

Siin on näha, et kalad nähti SI pildil ära ja märgiti teekonnapunkt plotterisse. Huvitav on see, et kasutatakse Lowrance HDS seadet  koos 3D mooduliga (vaata kirja plotteri ekraanil SI ülaosas), et saada parim ja teravaim pilt kalade märkamiseks, ei kasutatud paremal olevat Onix muidu tipptasemel seadet. Ja seetõttu ei olnud võimalik ees olevat Minn Kota  I-pilot linki kasutada automaatseks peale sõiduks. Sest Minn Kota ei ühildu Lowrance seadmetega. Kui oleks kasutatud Onix -i SI pilti, oleks saanud panna automaatse juhtimise tööle… aga ei kasutatud. Miks?? Kardan, et seepärast, et peaosalised eelistavad kalade leidmiseks Lowrance 3D paremat pilti… Kardeti ilmselt Onixi kasutamisega kalade märkamatuks jäämist. Ja lepiti keerulisema ise punkti juhtimisega, kaotades aega.
Lähedal asuvale punktile ise juhtimise puhul on suurim probleem selles, et kaardil tuleb GPS rada nähtavale suure hilinemisega, mistõttu juhid paati kogu aeg üle pöörates ja jäädki pendeldama, mida ligemale, seda hullem.

Näide plotterisse märgitud teekonnapunktile minekust ja sellest, mis võib valesti minna, kui ei tea ja ei oska kõike arvestada:

Mis läks valesti, et valge kanistriga märgitud teekonnapunkt jäi nii kaugele? Plotteri ekraanil oli näha, et kaugus ekraanil teekonnapunktist jäi ligi  5 meetrit. Visuaalselt looduses oli vahe veel mõni meeter enam. Asi on selles , et liitus mitu viga:

  • märkides plotteris punkti, salvestas seade selle minu lisantenni Point 1 asukohta (jutuks oli, et lisaantenn peaks olema võimalikult XI 5 juures, et ei tekiks suurt vahet). El. mootor nüüd kasutas neid koordinaate oma GPS moodulitega kohale sõiduks, aga vahe nende vahel minu paadis oli ju 4 m …… Selle 4 m elimineerimiseks oleks pidanud salvestama teekonnapunkti kui ujuk-kanister oleks olnud antenni juures, seega paadi taga otsa juures.
  • nii Point 1 antenn kui HDS sisemine GPS omab viga, mida nägime kui lugesime läbi alllehe Komboseadmete asukoha määramise täpsusest.
  • Katse oli tehtud Kabina karjääris, kus on kaldal mägi ja mets, mis teeb GPS-i veel omakorda ebatäpsemaks
  • Point 1 asukohaga on ka teine asi, kui SI peal märkida ära mingi objekt, on jälle kasulik, kui Point 1 on ligidal SI andurile, et ei tekiks nurga viga (paadist sinna näiteks lanti visates) . Kes mida eelistab, endal on ikkagi lisaantenn pandud SI anduri kohale.

Kokku saime ebatäpsuseks 4m+3-7 m (7 m võimalik minu GPS vaatevälja takistuste korral)= kuni 11 m.

Täpsuse korda saamiseks tuleb valida plotteri menüüst õiged seaded:

GPS seadmed paadis

GPS seadmed paadis

Siin menüü näites paremal on paadis võrk mitmest seadmest, HDS-st, antennidest. MTGD on Motorguide Xi5 GPS süsteem, mis tuleks valida. Juhul kui mineku koht oli salvestatud MTGD tööasendis, siis töötas selle süsteem ja kohale sõites on tulemus ülitäpne. Kui punkt oli salvestatud MTGD mitte tööasendis, siis salvestus see vastavalt mujale. Kuid punktile sõites punkti kohal on ikkagi täpsem asend MTGD valiku kohal nagu varasemast teate.  Lisaks oma  katse-eksituse meetodile leidsin nüüd sama teema ka Fishtoni alt, kust pärinevad ka need 2 pilti.

Menu, settingud

Menu, settingud

 

Järgmine hea asi on võimalus plotteri kaardil ise teekond ette anda. Teete seda kohapeal .Või olete varem näiteks kaardistanud mingi huvitava piirkonna, vare, madaliku vms. Või teete kodus juba rajad valmis. On olemas mingid varasemad teekonnapunktid ehk waypointid. Ja teedki hetkega  mootorile raja nende järgi ette. Või sõidad selle lõigu läbi, salvestades Route. Eriti mugav jõel, sõidad ja kahes suunas. Ühel suunal sõidad õiget rada pidi, salvestades. Tagasi juba vabad käed süsteemis. Või, kui tahad mingit kaardi sügavusjoont sõitma hakata (ise saad samal ajal kas trollida, loopida või vertikaalis püüda, olenevalt valitud kiirusest)+ muud variandid :

Need näited on tehtud juba talvisel ajal õues, kuna veel on juba  jää peal. Seetõttu pole Xi 5 tööasendis ja paat ise reaalselt samas kohas koos GPS fixiga. Seetõttu lõpus teekonna alustamiseks pole näha Autopiloodi akent ja käske. Kahjuks viimasel vabal veel tehtud videofailid õnnestus kuidagi ära kaotada. Veel on hea teada, et nii puldiga teekonda salvestades kui plotteriga toimub see  taktiga iga 2 sekundi järel üks punkt.

Mis sellest kasu on?

Tegelikus elus tohutult rohkem püügi aega paadijuhile. Kui sa pole paadis roolija, siis …….

Täiesti teine tasand vertikaalpüügis, leidmiseks ja kiirelt õigesse kohta saamiseks

Kui käid pidevalt erinevates kohtades, mida suuremal veekogul, seda suurem kasu. Ja Soomes on väga paljudele veekogudele sisemaal sonari kaardid olemas, kasutad neid ära. See vist juba eraldi teema, Navionics WEB App, ja kohe sama osades plotterites.

Kui püüad alati mingites kindlates punktides, siis pole ju seda vaja. Viskad GPS järgi ankru sisse , loobid ümberringi, jood mõned õlled ja häda pole midagi. Või oled pika pikksilmaga, vaatad kus siis teised on, lähed sinna ….

Kui see tee on läbi käidud, tahad juba midagi veel…

kui oled õiges kohas, on hea, kui oled ka õigel ajal, on märksa parem. Aga kala ise paati ei tule…